woensdag 17 april 2013

"Ruïne", fundamenten van Kasteel de Wiers te Vreeswijk

De kracht van de "Ruine"

De ruïne is niet meer zichtbaar, want op de restanten van de fundamenten staat nu een vierkant strak zwarte kubus,  waar verschillende bedrijven gevestigd zijn. In het restaurant gedeelte op de begane grond en de bijbehorende kelder zijn de omtrekken van de fundamenten goed zichtbaar.  Dankzij een foto, die gemaakt is voordat met de bouw begonnen is, zijn de restanten van het kasteel de Wiers te zien. Dit is tevens de basis van dit schilderij, dat ik gemaakt heb, die me aansprak omdat mijn eigen leven op dat moment ook als een ruïne aanvoelde. Om mijn gevoel hierover een plek te geven, heb ik aan dit schilderij een gedicht gekoppeld.




De kracht van dit schilderij komt ook tot uiting op de manier waarop de acrylverf op het doek is aangebracht. Forse streken, scherpe contouren en het gebruik van  materiaal in de vorm van bladeren, takjes, zand en papier in de verf zelf. Door het gebruik van deze aardse materialen in de verf, krijgt de uitstraling van het schilderij een extra dimensie en kracht.


Ruïne van kasteel “De Wiers”

Voor mij ligt de ruïne, ooit kasteel “de Wiers”
Verlaten puinzooi, vol verdriet en wanhoop
Boosheid en onbegrip voor het verval
Half afgebrokkelde stenen op elkaar
Verschoven betonnen platen in het zand
Kabels die uitsteken boven zielloze muurtjes
Het overblijfsel tussen hemel en aarde
Van wat eens een prachtig kasteel was
Het fundament staat er nog en kijkt me aan
Ik voel pijn in mijn hart, de verloren schoonheid
Bij het aanzicht van de desolate ruïne
Kasteel “ De Wiers” is niet meer
Voor altijd verborgen onder nieuwbouw.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten